• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Sänka räntan söka ett samlingslån på Lendo eller Advisa

elki100

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
21 Januari 2020
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Jag har 3 st privatlån.
Avida 100 829 kr (7% ränta)
Remember 441 834 kr (12% ränta)
Ikano 190 277 kr (13% ränta)
Totalt: 732 940 kr

Årsinkomst: 297 900 kr

jag har en uc på 12,1%
9 förfrågningar:
2 st mars
1 st april
1 st maj
2 st juli
1 st augusti
1 st september
1 st oktober

Min plan är att vänta ut alla förfrågningar och söka ett samlingslån på Lendo eller Advisa men ENDAST för att få ner räntan på dom befintliga lånen. Kan man göra så? Eller är det kört pga att jag har mycket i lån. Tittar dom ens på min ansökan eller får jag avslag automatiskt. Jag vill inte låna mer utan få bättre villkor. Jag känner själv att jag är ganska högt belånad men det är den höga räntan som ”äter” mycket pengar varje månad.
jag har tänkt söka isåfall oktober 2021 när alla förfrågningar är borta och lånen har sjunkit ytterligare.
Hur mycket får man ha i lån i förhållande till sin årsinkomst?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anders.D

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
9 November 2018
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
47
Poäng
147
Jag sökte samlingslån förra veckan med 1,3 i UC-betyg, 340k årsinkomst, en total belåning på 630k utspritt på 5 långivare.

INGEN nappade på. Fick 0 erbjudanden.

Och just, hade 5 förfrågningar sedan innan.
 

Erikssons

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Januari 2015
Meddelanden
87
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Jag sökte samlingslån förra veckan med 1,3 i UC-betyg, 340k årsinkomst, en total belåning på 630k utspritt på 5 långivare.

INGEN nappade på. Fick 0 erbjudanden.

Och just, hade 5 förfrågningar sedan innan.
Men oj, det tycker jag låter förvånande ändå, trots den höga belåningen i förhållande till inkomst. Men man har ju sett mkt värre exempel så som 3,5x årsinkomst i lån.

Valde du samla lån och hos vilken förmedlare sökte du?
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Jag har 3 st privatlån.
Avida 100 829 kr (7% ränta)
Remember 441 834 kr (12% ränta)
Ikano 190 277 kr (13% ränta)
Totalt: 732 940 kr

Årsinkomst: 297 900 kr

jag har en uc på 12,1%
9 förfrågningar:
2 st mars
1 st april
1 st maj
2 st juli
1 st augusti
1 st september
1 st oktober

Min plan är att vänta ut alla förfrågningar och söka ett samlingslån på Lendo eller Advisa men ENDAST för att få ner räntan på dom befintliga lånen. Kan man göra så? Eller är det kört pga att jag har mycket i lån. Tittar dom ens på min ansökan eller får jag avslag automatiskt. Jag vill inte låna mer utan få bättre villkor. Jag känner själv att jag är ganska högt belånad men det är den höga räntan som ”äter” mycket pengar varje månad.
jag har tänkt söka isåfall oktober 2021 när alla förfrågningar är borta och lånen har sjunkit ytterligare.
Hur mycket får man ha i lån i förhållande till sin årsinkomst?

Du kan göra så men Remember kommer inte gå med på att sänka räntan om du inte är med i något fackförbund som @LånaUtanPapper skrivit om tidigare, minns ej vilket det var.

Avida erbjuder inte lägre ränta än 6,95 % o du ligger däromkring redan.

Ikano vet jag inte.

Däremot kan du ju byta ut krediterna mot andra med lägre ränta men det behöver inte alltid vara en bra affär för dig att göra så. Beror helt på om det är annuitetslån eller rak amortering samt hur länge du haft dina befintliga krediter vi ansökningstillfället och kvarvarande återbetalningstid.
 

elki100

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
21 Januari 2020
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Du kan göra så men Remember kommer inte gå med på att sänka räntan om du inte är med i något fackförbund som @LånaUtanPapper skrivit om tidigare, minns ej vilket det var.

Avida erbjuder inte lägre ränta än 6,95 % o du ligger däromkring redan.

Ikano vet jag inte.

Däremot kan du ju byta ut krediterna mot andra med lägre ränta men det behöver inte alltid vara en bra affär för dig att göra så. Beror helt på om det är annuitetslån eller rak amortering samt hur länge du haft dina befintliga krediter vi ansökningstillfället och kvarvarande återbetalningstid.
Tror det är annulitetslån. Betalar samma summa varje månad tills lånet är betalt. Både Ikano och Remember är från mars 2020. Avida från 2018. Remember vet jag att det är 15 års återbetalningstid gissar att ikano är samma.
 

Anders.D

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
9 November 2018
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
47
Poäng
147
Men oj, det tycker jag låter förvånande ändå, trots den höga belåningen i förhållande till inkomst. Men man har ju sett mkt värre exempel så som 3,5x årsinkomst i lån.

Valde du samla lån och hos vilken förmedlare sökte du?

Jag valde att samla lån, hela beloppet. Detta var via Lendo.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 860
Mottagna reaktioner
1 624
Poäng
1 117
Tror det är annulitetslån. Betalar samma summa varje månad tills lånet är betalt. Både Ikano och Remember är från mars 2020. Avida från 2018. Remember vet jag att det är 15 års återbetalningstid gissar att ikano är samma.

@2pac det är denna tråd du syftar på.

https://www.lånforum.se/threads/tips-till-re-member-kunder.15467/

Gick med i facket seko som är anslutna till remembers lån. Har nämligen ännu sämre ränta på 17%. 2a april har jag vart medlem i 6 månader. Då ska dessa 17% på 350.000 bli ca 5.5%

Kan jag rekommedera dig att kolla på @elki100 jag gjorde bara en ansökan via nätet sen var jag godkänd för facket. Visseligen betalar jag för det, men bara 50kr i månaden första halvåret.

Men sen är man berättigad medlemslånet och remember är en av de aktörer som enklast beviljar lån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp